» اخبار » سیسکو عصر جدیدی در شبکه‌سازی معرفی می‌کند.

معرفی نسل جدید شبکه‌ها توسط سیسکو

سیسکو عصر جدیدی در شبکه‌سازی معرفی می‌کند.

چهارشنبه 7 تیر ماه 1396 5719

گسترش عظیم  نرم‌افزار جدید سیسکو، حاکی از یک جهش کوانتومی در تکامل معماری شبکه‌ای است.

وقتی حملات اخیر سایبری WannaCry ransomware به کامپیوترهایی که با نسخه‌های قدیمی ویندوز مایکروسافت کار می‌کنند شروع شد، بلافاصله بیش از 300،000 دستگاه را در 150 کشور جهان، آلوده کرد و بی نظمی و هرج و مرج را در بخشهای مراقبتهای بهداشتی، مخابرات، امور مالی و سازمانهای دیگر ایجاد نمود. اما اگر مسؤولین فن‌آوری اطلاعات به سرعت می‌توانستند بخشهای آلوده شبکه‌هایشان را جدا کند تا از آسیبهای اعمال شده توسط چنین حملات سایبری جلوگیری کنند چه اتفاقی می‌افتاد؟

این فقط یکی از ظرفیتهای قدرتمندی است که در برنامه‌ی اصلی سخت‌افزار و نرم‌افزار جدیدی که به وسیله‌ی سیسکو  پخش شده است وجود دارد. این جنبش بدان معناست که ما می‌توانیم چالشهایی را که با آنها در شبکه‌های سنتی روبرو هستیم مورد خطاب قرار دهیم و در این میان می‌توان به گسترش IoT در مقیاس و مدیریت پیچیدگی فزاینده و  کاهش تهدیدهای امنیتی در حال گسترش در جهان اشاره کرد.

جهش کوانتومی در شبکه‌سازی

جنبشی که در این ماه آغاز شد یک جهش کوانتومی در تکامل معماری شبکه‌ی دیجیتالی (Digital Network Architecture) يا DNA سیسکو است. این عبارتی برای رویکرد جدید نرم‌افزاری در شبکه‌سازی است که به مشتریهایی که به تحول دیجیتالی چنگ زده اند کمک می‌کند.

یکی از این مشتریان Scentsy است، شرکت فروش مستقیم مبتنی بر آیداهو که 450 میلیون دلار درآمد از یک پایگاه تجارت الکترونیک با فروش شمعهای با فیتیله‌ی کمتر و موم معطر دارد. این شرکت به لطف تکنولوژی سیسکو قادر به پشتیبانی بیش از  150،000 مشاور است. Scentsy مانند بسیاری از شرکتها به دسته‌ی عظیمی از مخاطبین در شبکه، از جمله مشتریان، مشاوران، کارکنان، توزیع‌کنندگان و مهمانها سرویس می‌دهد. نرم‌افزار جدید سیسکو Defined Access، اکنون به هر فردی اجازه می‌دهد تا فقط اطلاعات شخصی خود را ببیند. در گذشته، فن‌آوری اطلاعات مجبور بود به طور دستی پردازش کند تا دریابد چه کسانی به چه اطلاعاتی دسترسی دارند، اما هم اکنون این فرآیند خودکار شده است و کمتر مستعد خطای بشری است.

کوین تامکین، معمار شبکه در Scentsy می‌گوید این فن‌آوری، تغییردهنده‌ی بازی است. هنگامی که شما می‌توانید تقسیم‌بندی را بر اساس کاربرانتان انجام دهید نه فقط از روی آدرس IP، و یک کاربر از هر مکانی با هر دستگاهی می‌تواند وارد سیستم شود، ما از مرحله‌ی «دلم می‌خواهد اما هرگز اتفاق نخواهد افتاد» به مرحله‌ی «ما می‌توانیم فردا آن را انجام بدهیم» پیش می‌رویم.

اساساً شبکه، دانش متنی است. چه اطلاعاتی را فن‌آوری اطلاعات در داخل آن قرار می‌دهد تا شبکه یاد بگیرد، خودکار باشد و به تیمها اجازه بدهد سیاستهایی را با روش سازگارتر و سریعتر تعیین کنند. اسکات هارل، معاون ارشد مدیریت تولید در گروه شبکه‌سازی شرکت سیسکو بیان می‌کند سیسکو تعریف دوباره‌ای از شبکه ارائه می‌دهد.

هارل می‌گوید: این اقدام، درباره‌ی توانایی ساده کردن شبکه برای کاربران قدرتمند است که به آنها اجازه می‌دهد تا عملیات شبکه‌ای پیچیده و پویایی را ارائه دهند. ما این کار را با یک قاب شیشه‌ای در مرکز DNA سیسکو انجام می‌دهیم، با مارک جدید پلتفرمهای Catalyst 9k، یک رویکرد مبتنی بر ساخت برای فضای اطراف و لایه‌ی دسترسی و نسل بعدی تجزیه و تحلیل برای امنیت و عملیات.

ترکیب کامل

در حالی که شبکه‌های سنتی، مبتنی بر سخت‌افزار هستند و به طور دستی و با امنیت تقسیم‌بندی شده کار می‌کنند، شبکه‌های جدید، نرم‌افزار محور، خودکار و با امنیت درونی هستند و قابلیت تبدیل داده‌های شبکه‌ای به بینش کسب و کار را دارند. با استفاده از یادگیری ماشین بر روی مقیاس عظیم، شبکه‌ی جدید می‌تواند یاد بگیرد، دستور دهد و  پیش‌بینی کند. نتیجه، طبق نظر سیسکو، یک سیستم شبکه‌‌ی کاملاً مبتنی بر هدف ترکیبی است. 

راه‌اندازی چند محصولی، با سری جدید سوئیچهای DNA آماده، شروع می‌شود. مجموعه‌ی سوئیچینگ Catalyst 9000، یک پلتفرم موبایل، IoT و مبتنی بر ابر را با امنیت یکپارچه، تشکیل داده است که اولین صنعت راه‌حل تشخیص تهدیدها در ترافیک رمزگذاری‌شده است. هارل بیان می‌کند: ما چیزی را منتشر می‌کنیم که هیچ کس دیگری تاکنون در بازار انجام نداده است و این توانایی فهم این موضوع است که آیا امکان تشخیص ترافیک مخرب، در داخل ترافیک رمزگذاری‌شده، بدون رمز گشایی آن وجود دارد یا نه؟ این ترفند بزرگی است که مهاجمان در حال تشخیص و نفوذ هستند. اگر آنها بتوانند ترافیک را رمزگشایی کنند، می‌توانند از ابزارهای امنیتی به دلایل امنیتی عبور کنند.

 ابتکارات در اینجا به پایان نمی‌رسد: از آنجایی که DNA روز به روز تکامل پیدا می‌کند و شبکه‌ها بازتر و قابل برنامه‌ریزی می‌شوند، سازندگان نرم‌افزارها قادر خواهند بود ظرفیتهای جدید را به وسیله‌ی ترکیب API با زیرساخت سخت‌افزاری DNA ایجاد کنند.

هارل می‌گوید: برای مشتریان، شبکه‌های امروزی نسبت به گذشته خیلی مرتبط تر شده‌اند. با این سیستم واحد کاملاً یکپارچه، مشتریان می‌توانند مطمئن باشند که بهترین رویه‌های صحیح در جای خود قرار دارند. این یک آغاز جدید است. از اینجا می‌توانیم فقط چیزهای فوق‌العاده جالب و باور نکردنی را انجام دهیم.

اطلاعات تکمیلی