اجتناب از قطعی و وقفه در ارتباطات

قطع شدن تمام شبكه، يك شكست و تجربهي بسيار بدي برای سازمان، مديران IT و مديران شبكه است. كيفيت، سرعت و تأخير، به طور يقين ميتواند موجب ايجاد مشكلاتي براي ْآنها شود، ولي در مقايسه با تغيير آشكار قطع ارتباطات، باارزش نيست. البته زماني كه قطع ارتباطات، اتفاق ميافتد، بازيابي سريع خدمات، اولين اولويت، خواهد بود. با اين حال، همانطوري كه سعي ميشود تا بازسازي، انجام شود، سؤالي مطرح ميشود: آيا ميتوان در همان وهلهي اول، از بروز مشكل جلوگيري كرد؟ در بسياري از موارد، بر اساس تحقيقهاي آوايا در مورد علتهاي قطعي شبكه، جواب سؤال، «بله» است. تقريباً سه چهارم وقفههاي گزارششدهي شبكه[1]، را ميتوان با استفاده از روشهاي پيشگيري صنعتي، پيشبيني كرد. اين اقدامات كه براي پيادهسازي و نگهداري، ساده هستند،ميتوانند به طور چشمگيري، هزينههاي زمان خرابي را كاهش داده و بر نتايج كسب و كار و اعتماد مشتري، تأثيرات بالقوهاي داشته باشند.
هزينهي يك قطعي يا وقفه
هزينهي زمان خرابي يك شبكه، براي شركتها با هزینهي کار در ساعت، متفاوت است و درآمد هر ساعت، کاهش ميیابد [2]. شركت خدماتي پشتيباني جهاني آوايا، ريز درخواستهاي خدمات اضطراري مشتريان را بررسي كرده كه در آن، از اطلاعات قطع ارتباطات در يك دورهي شش ماهه استفاده شده است. [3] بر اساس تحليلهاي آوايا، پنج علت قطع ارتباطات و درصدهاي اين نوع قطعيها كه ميتوان از آنها پيشگيري نمود، به شرح زير است:
- قطعي برق: 74%
- عدم تعمير و نگهداري منظم: 73%
- اشكالات نرمافزاري: 73%
- خطاهاي سختافزاري: 39%
- مشكلات مربوط به شبكه: 35%
جالب است كه، عوامل نسبتاً خالص برق و تعمير و نگهداري، با مزاياي بالقوهي استفاده از اقدامات پيشگيرانه نسبت به تركيب پيچيدهي سختافزار، نرمافزار و شبكه ارتباط دارد. اگر چه به خودي خود، علتي نبوده ولي يك حالت بسيار رايج، هزينهي وقفه است: عدم وجود پشتيبانگيري (backup) (گاهي اوقات به خاطر دلايلي كه آنها را ذكر كرديم). وقتي كه فايلهاي پشتيبان موجود است، ميانگين رفع زمان خرابي يك قطعي يا وقفه، كه نيازمند نصب مجدد نرمافزار ميباشد، 2.5 ساعت است و زماني كه فايلهاي پشيبان موجود نباشند، ميانگين زمان بازيابي 1.5 روز است (تقريباً 15 برابر طولانيتر)، و اين ميليونها برابر بيشتر از ضرر ناشي از قطعي است.[4]
روش هايي براي پيشگيري از قطعي
در زير، شيوههاي پيشرفتهي صنعتي و ابزاري كه سازمانها ميتوانند براي كاهش بالقوهي قطعي از آنها استفاده كنند، آورده شده است:
1. قطعي برق
UPSها براي حفظ عملكرد سيستمها در زمانهاي رعد و برق، طوفان و ساير عوامل اختلالات برق، ضروري هستند. اما آيا كافي هستند؟ البته UPSها بايد از مشخصات سيستمهاي ارتباطات و شبكهسازي پشتيباني كنند. ولي همانطور كه سازمانها بزرگتر ميشوند، استفاده از تجهيزات متكي بر سيستمهاي UPS بيشتر ميشود. گراندينگ مناسب سيستمهاي UPS، به خوبي تجهيزات حساس، موضوع مهمي است. بازرسيهاي دورهاي ميتوانند تعيين كنند كه آيا امكانات موجود، ميتواند جوابگوي نيازهاي برق باشد و مشكلات را برطرف نمايد. شركت تأمين خدمات شما بايد بتواند چارچوبي براي بازرسيهاي دورهاي، تعيين كرده يا حتي شما را در رسيدن به آنها ياري كند. همچنين، ميتوان توجه ويژه به سختافزاري كه به پشتيباني سازنده نهايي (EoMS) نزديك ميشوند، داشت.[5]
2. نبود نگهداري منظم
همانطور كه مردم ميدانند اگر درست غذا نخورند، ورزش نكنند و از برخي فعاليتها اجتناب كنند، سلامتي آنها به خطر ميافتد، بيشتر سازمانها هم ميدانند كه نگهداري ضعيف از سيستمها، به خاطر عدم مراقبت مناسب، آنها را دچار اشكال ميكند. با وجود اين كه، درصد زيادي از اختلالات قابل علاج (73%)، ناشي از نگهداري ضعيف است[6]، پيشنهاد ميشود سازمانها يكي از بهترين روشها (تعمير و نگهداري) را براي حفظ زمان كار بيشتر سيستم به كار ببرند. بيشتر تجهيزات، در زمان بروز مشكل، آلارم(اعلان)هايي ارسال ميكنند. كنترلهاي پيشگيرانهي سلامتي، نظارت منظم سيستمها و برنامههاي منظم تعمير و نگهداري ميتواند در شنيدن آلارمها كمك كرده و قابليت اطمينان سرمايههاي ارتباطات را بهبود ببخشد.
3. خرابيهاي سختافزاري
امروزه ممكن است تجهيزات قديمي، سر و صدايي داشته باشند، ولي هميشگي نخواهد بود. استفادهي مداوم از سرمايههاي قديمي، يك قمار با ريسك فزاينده و عواقب خطرناك است كه بايد متوقف شود. اگر قطعات جايگزين يا تجهيزات، در زمان خرابي به طور فوري، در بازار موجود نباشد، زمان وقفهي شبكه ميتواند در حد قابل توجهي طولاني شود. لازم نيست يك سازمان همهچيز را بروزرساني كند. ارتقاء تجهيزاتي كه به انتهاي پشتيباني سازنده (EoMS) رسيدهاند، براي تأييد افزونگي (redundancy) سيستم، كنترلهاي سلامتي سيستم و استراتژيهاي وقوع خرابي براي سيستمهاي بحراني، بررسي ميشوند و اين ميتواند قطعي شكه بر اساس سختافزار را كاهش دهد.
4. اشكالات نرمافزاري
در حالي كه سازندگان نرمافزار، به طور مداوم، پچها و ارتقاهايي را روانهي بازار ميكنند، همهي سازمانها، مشتاق به اعمال اين بروزرسانيها نيستند. بعضي از اين سازمانها، تصميمم گرفتهاند كه به ديگران، اجازه دهند تا با اين بروزرسانيها مشغول شوند و تحريمهاي احتمالي بالقوه را تحمل كنند و سپس از يك فاصلهي امن، آن را پيگيري كنند. اين استراتژي، فاجعهبار است، هر چند زماني كه سازمان، از وقفه در شبكه (كه ميتوانست با رفع اشكالات سيستم، از آن اجتناب كند)، رنج ميبرد. استراتژي پچ كردن دقيق و پچ كردن فعال نرمافزارها براي از بين بردن مشكلات شناختهشده، ميتواند به كارآيي تعمير نرمافزارها كمك كند و از قطعي و وقفههاي مرتبط با نرمافزار در شبكه جلوگيري كند.
5. اشكالات شبكه
انحراف از كلاك سيگنال اصلي، تأخير و وقفهي زماني بين محرك و پاسخ ميتواند هشدارهايي براي قطعي احتمالي شبكه باشد. در برخي موارد، يك بازرسي ساده از شبكهي زيرساخت سازمان، ميتواند چنين شرايطي را شناسايي كند. يك دياگرام شبكه، ميتواند با سرعت بخشيدن به تصميمگيري، با نمايش روابط بين قطعات تجهيزات، جداسازي احتمالي قطع بودن شبكه را محك بزند. فرآيندهاي كنترل خيلي دقيق تنظيمات، هم ميتواند به اطمينان دادن به اين كه تغييرات و اصلاحات سيستم، باعث قطعي و ديگر مشكلات نميشود، كمك كند.
مسير پيشگيري از قطعي
مؤثرترين روش براي مقابله در برابر قطعي شبكه، پيشگيري از آن است. همان گونه كه آناليزهاي آوايا و تي وان نت نشان ميدهد، با اجراي مراحل ساده ميتوان به پنج عامل اصلي قطعي شبكه رسيد و اين خود ميتواند راههاي زیادي براي پیشگیری نشان دهد. به هنگام كار با مشتريان، آوايا متوجه شد كه يك برنامهي خدمات پشتيباني جامع مانند Avaya Support Advantage Preferred، كه شامل روش تشخيص از راه دور اتوماتيكAvaya EXPERT SystemsSM است و ميتواند به طور چشمگيري از بروز قطعيهاي قابل پيشگيري بكاهد. EXPERT Systems به طور خودكار، 90 درصد [7] از هشدارها را که نیازمند درخواستهاي خدمات بدون مداخلهي انساني هستند را حل ميکند. اگر سيستمها نميتوانند مشكل را حل كنند، آنها به طور اتوماتيك به اطلاعات مرتبط با تكنيسينهاي آوايا وصل ميشوند. با استفاده از این قابلیتهاي پیشرفتهي تشخیص، سازمانها ميتوانند خود را براي پیشگیری فعال، حل سریع و بهینهسازی مستمر سیستمهاي ارتباطي تجهیز کنند.