» خدمات » خدمات مجازی سازی

خدمات مجازی سازی

خدمات مجازی سازی

با توجه به پیشرفت روز افزون و سریع تکنووژی، شاهد تولید و عرضه سخت افزار هایی با توان بسیار بالا هستیم. اما آیا خریداری و استفاده از این سخت افزار ها عقلانی و مقرون به صرفه می باشد؟

با توجه به وجود آمدن این چالش مبحثی به نام مجازی سازی یا Virtualization و پردازش ابری  یا Cloud Computing مطرح گردید.

مجازی سازی در چندین سطح صورت می گیرد:

              1- مجازی سازی در سطح سرور

در این سطح از مجازی سازی، به کمک یک نرم افزار واسط می توان چندین سیستم عامل را به طور همزمان روی یک سروراجرا کرد.

از مزایای این روش می توان  به صرفه جویی در هزینه خرید سخت افزار به منظور تفکیک سرویس ها و سیستم عامل ها و همچنین صرفه جویی در هزینه برق مصرفی اشاره کرد. لازم به ذکر است در این روش، دیگر سیستم عامل ها وابستگی به سخت افزار را ندارند.

از نرم افزار هایی که این امکان را فراهم می کنند می توان به VMware vsphereو Microsoft Hyper-v  اشاره نمود.

          2- مجازی سازی در سطح نرم افزار

در این سطح از مجازی سازی به کمک یک نرم افزار واسط می توان نرم افزار ها را بر روی سرور نصب کرد و بدون نیاز به نصب آنها بر روی کامپیوتر کاربران، امکان استفاده از آنها را برای کاربران فراهم کرد.

از مزایای این روش می توان به کاهش هزینه نگهداری نرم افزار ها، مدیریت متمرکز، یکپارچه سازی سازمانی و امنیت اطلاعات اشاره کرد.

از نرم افزار هایی که این امکان را فراهم می کند می توان به Citrix Xen App و Microsoft Remote App و 2x  اشاره کرد.

               3- مجازی سازی در سطح کاربران:

در این سطح از مجازی سازی به جای در اختیار گذاشتن کامپیوتر محلی برای هر کاربر، یک میز کار مجازی یا Virtual Desktop در اختیار کاربران قرار می گیرد.

در این روش، کاربران توسط یک نرم افزار واسط به یک ماشین مجازی یا Virtual Machine متصل می شوند و همانند یک کامپیوتر شخصی از آن استفاده می کنند.

از مزایای این روش می توان به عدم نیاز به PC و جایگزینی تین کلاینت (Thin Client) یا زیرو کلاینت (Zero Client)  اشاره نمود . تین یا زیرو کلاینت ها مصرف برق بسیار پایینی دارند و معمولا کمتر از 20 وات برق مصرف می کنند که این عدد در برابر مصرف بیش از 300 وات PC ها بسیار ناچیز می باشد.

مهمترین مزایای این روش، کاهش چشم گیر هزینه برق مصرفی و به تبع آن کاهش هزینه انتقال برق و UPSو همچنین کاهش هزینه نگهداری کلاینت ها می باشد.

از دیگر مزایای این روش می توان به مدیریت متمرکز، یکپارچه سازی و امنیت اطلاعات اشاره کرد.

از نرم افزار هایی که این امکان را فراهم می کنند می توان بهVMware View  و Microsoft Terminal Server و Citrix Xen Desktop اشاره نمود.

شرکت تیوان نت در کلیه روش های فوق الذکر با ارائه به روز این تکنولوژی ها و نصب و پشتیبانی از آنها سعی کرده است تا بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه کند.

 

جهت آشنایی بیشتر با تکنولوژی مجازی سازی به بخش مقالات مراجعه فرمایید.